Het succesverhaal van kauwgum

Op alle continenten ter wereld, in alle culturen en al eeuwenlang hoort kauwgum bij het dagelijkse leven van de mens. De oudste kauwgum tot nu toe hebben archeologen gevonden bij opgravingen in een 9.000 jaar oude nederzetting in het zuiden van Zweden.

Ook de oude Grieken kenden een soort kauwgum. Zo’n 2000 jaar geleden kauwden zij op hars van de mastiekboom om hun tanden te reinigen en hun adem te verfrissen. Op zoek naar kauwplezier en een frisse adem grepen de Noord-Amerikaanse indianen naar sparrenhars en de Maya’s in Midden-Amerika kauwden op ‘chicle’, het ingedikte sap van de sapotilleboom.

Pionier in kauwgum

William Wrigley Jr.
William Wrigley Jr.

Sinds het einde van de 19e eeuw wordt kauwgum commercieel geproduceerd. William Wrigley Jr. was pionier in de professionele verkoop ervan. Hij ontwikkelde in 1893 hoogwaardige producten en geperfectioneerde productie- en verpakkingsprocessen. De start van Wm. Wrigley Jr. Company in Chicago betekende tevens het begin van de merken JUICY FRUIT en Wrigley’s SPEARMINT.

William Wrigley Jr. was ook baanbreker in de moderne reclame. Hij was een van de eerste zakenmannen om zijn producten in tijdschriften, in kranten en op affiches te promoten. Dat baarde in die tijd heel wat opzien en het succes liet niet lang op zich wachten. Wrigley groeide uit tot een internationaal bedrijf. Al in het begin van de 20e eeuw exporteerde het zijn producten naar talrijke landen en richtte het kantoren en productievestigingen op buiten de VS.